SET MENYUSU PALING BASIC DARI SHAKLEE

Assalamualaikum

Rasenye takyah dipertikaikan lagi kebijaksanaan ibu-ibu tentang keperluan menyusu kepada bayi dari perspektif kesihatan dan juga Islam.
Tapi saye nak share jugak la kat ibu-ibu muda yang mungkin sedang carik kebaikan-kebaikan menyusukan bayi, antaranya:
  1. Susu ibu lebih mudah dihadamkan.
  2. Susu ibu tidak mengandungi bahan2 kimia. 
  3. Susu ibu menjimatkan kos & masa. 
  4. Menyusukan bayi anda mengurangkan risiko terhadap kanser payudara. Ini adalah kajian dari Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer (2002). 
  5. Susu ibu mengandungi Imunisasi kepada penyakit dan membantu membina sistem imunisasi dalam badan bayi – 80% dari sel dalam sus ibu adalah macrophages, iaitu sel yang membunuh bakteria, fungus dan virus. Bayi yang menyusu terlindung dari pneumonia, botulism, bronchitis, staphylococcal infections, jangkitan telinga & German measles (campak).
  6. Susu ibu mengandungi nutrisi yang terbaik!
  7. Menyusukan anak mengurangkan risiko ibu dari menghidapi kanser ovari.
  8. Menyusukan anak membantu mengurangkan berat badan ibu! Haaaaaa,..setiap sesi menyusu membakar 500 kalori sehari! 
  9. Susu ibu amat disyorkan oleh World Health Organization & Unicef!
  10. Susu ibu membantu mengeluarkan meconium dari perut bayi – meconium adalah sejenis lendir melekit yang memang sedia ada dalam usus bayi. Kolastrum @ susu awal ibu, adalah merupakan cecair unik yg boleh mengeluarkan lendir itu dari perut bayi..
  11. Susu ibu memelihara bayi dari penyakit Crohn – Penyakit ini adalah penyakit yang berkaitan dengan usus. Penyakit ini sangat kronik. Ia adalah radang perut yang boleh menyebabkan bengkak pada bahagian dalam usus. Penyakit ini sangat susah untuk diubati, tapi kajian menunjukkan susu ibu dapat menghalang dari bayi untuk menghidapi penyakit ini.
  12. Menyusukan bayi anda dapat mengurangkan risiko menghidapi kanser endometriosis.

Meh nak share pengalaman saye plak...hahaha...ni comparison ngan bayi sebaya Aqil secara am..bukan ade ape kate survey ke ape yek...Aqil cepat belajar..sampai skang performance die meningkat walaupon dah stop breastfeed..Alhamdulillah..pegi mana-mana orang tengok ke'independence'an,kebijaksaan die paham cakap orang at 1 year old...orang akan cakap "minum susu badan yek"? Bab susah saket memang terbukti..tapi bab ni susah sikit cakap sebab Aqil tak tinggal nursery,tak terdedah kepada jangkitan...Aqil tak pilih makanan mase start bagi solid food at 6th month..ape saje die makan...bile die setahun,tengok anak orang tanak sayur la..tanak buah la...die laju je...sampai sekarang...Tapi bile tak minum susu badan dah..seriusly bonding tu tadek..mase pisah susu pon na tengah kursus (dulu...dulu saye keje...cite dulu la ni)..jadi mende tu jadi tiba-tiba...tiba-tiba die dah tak request nak "etek"...sedeh..memang sedeh...tapi tu lah...sebab kurangnye usaha dan kesungguhan lah ni...

Ekceli ade usaha..yup..saye dah try makan set Shaklee ni mase start tengok pengumpulan susu merudum..susu pon cair..ni gara-gara makan tak betol...tido tak betol...sebab keje shift...dapat kumpul pon ikot dan je..walaupon xkosong lagi breast...lame-lame nak dapat 1oz pon payah..baru sibuk nak power pumping la...Alhamdulillah set ni dapat membantu dan pulihkan balik kadar pengumpulan susu.....yes...ni lah silap saye..dan saye tanak lah mereka yang kat luar tu ikot cam saye...walaupon saye menjual supplement nak rangsang pengeluaran susu...tapi I have to admit,back to basic kamu-kamu harus tahu teknik mengepam,amal cara pemakanan seimbang,cukup rest dan akhirnye doa.

Tapi tak semua orang bernasib baik...ade yang dah try sume teknik..masih tak dapat kumpul susu pekat dan mencukupi,InsyaAllah set Shaklee ni boleh membantu. Boleh refer balik kat kebaikan Alfafa dan ESP kat post sebelom ni...so ibu-ibu akan paham camne produk ni membantu.Saye bukan cakap as distributor Shaklee tapi sebagai ibu yang rasa bertanggungjawab nak pastikan HAK anak diberi sepenuhnye.Ape nak jawab nanti kalo kite ditanya NAPE TAK KASIK ANAK HAK MENYUSU SELAMA 2 TAHUN?Nak jawab SUSU TAKDE???Sedangkan mase ni kite tak usaha pon nak memenuhi hak anak.

Kite jangan give up bile orang pertikaikan susu kite kurang, so stop je la n bagi susu formula...InsyaAllah kalo kite berusaha sungguh-sungguh diikuti doa,Allah akan bagi ape yang kite nak. InsyaAllah dengan makanan tambahan dari Shaklee ni dapat bantu anda dan saye jugak akan bantu bagi petua atau semangat pada ibu-ibu yang memang berniat nak susukan anak tapi kekurangan susu...Sebab saye pernah mengalaminya....just PM/whatsapp...kite boleh cakap panjang-panjang k....

Till then, have a good time
Selamat berpantang kepada yang sedang berpantang
Selamat mengepam kepada ibu-ibu yang sedang bekerja, usaha kita ada ganjaran besar di akhirat nanti

Challo bette..

Wassalam


0 comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com